INFORMACIJE-INFO:
WWW (VLAKI.NET, PARENZANA.NET, ETANA.SI, KAMRA, SLO-ISTRA.NET) RISBE DRAWING: GIULIO RUZZIGER
Lokomotive
Avstrijske državne železnice, ki so upravljale Parenzano, so
se odločile za lokomotive serije U, poznan in preverjen tip tender lokomotiv s
tremi vezanimi osmi in zadnjo nosilno osjo, ki so že tri leta uspešno vozile nad drugih ozkotirnih
progah v Avstro-Ogrski monarhiji.
Štiri popolnoma nove lokomotive serije U (U 20, 21, 22 in
23), ki so bile narejene v poznani tovarni Krauss v Linzu, so prispele v Trst
konec leta 1901 in v začetku leta 1902. To so bili stroji na nasičeno paro, z enostavno ekspanzijo,
značilne avstrijske oblike, z visokim štirioglatim rezervoarjem za vodo in lovilcem isker, ki jih je italijanska
uprava odstranila po Prvi svetovni vojni. Prve štiri lokomotive serije U so po Parenzani same vozile do leta
1908, ko so zaradi večjega števila vlakov in ker so potrebovali
rezervne lokomotive, kupili še štiri stroje istega tipa (U 37, 38, 39 in 40),
narejene v tovarni Sigl iz Wiener Neustadta.
Konec leta 1903 so za Parenzano kupili še parni vagon s
šestnajstimi sedeži prvega in drugega razreda. Vozil je do junija 1904 na
odseku Buje-Trst, potem pa so ga poslali na drugo progo v Avstriji z
obrazložitvijo, da ni bil primeren za dolge vzpone in spuste na Parenzani.
Povečan promet naslednji dve leti, predvsem na odseku
Buje-Trst, je zahteval težje kompozicije, ki jih lokomotive serije U niso mogle
vleči niti s pomočjo dvoprežne lokomotive. Zato je bil izdelan načrt namenske tender lokomotive izključno za potrebe Parenzane. Imenovali so
jo lokomotiva serije P (Poreč), ki je imela
štiri vezane osi in tender, delovala
je na pregreto paro z enostavno ekspanzijo, imela je 300 konjskih moči in težka je bila 36,1 tone. V primerjavi z
lokomotivami serije U, je imela serija P manjše izbočene
rezervoarje za vodo, shrambo za premog v zadnjem delu kabine, vitkejšo in
modernejšo linijo zahvaljujoč manjši dolžini in boljšim razmerjem, krajši dimnik ter manjši in drugačen lovilec isker. Tudi ta tip
lokomotive so leta 1918 s prihodom italijanske uprave ukinili.
Leta 1911 je Parenzana dobila tri nove stroje, označene s
kraticami P1, P2 in P3, ki so bili ravno tako izdelani v tovarni Krauss v Linzu
in so zamenjali tri lokomotive serije U (37, 38 in 40), ki so jih premestili na
druge avstrijske proge. V vihri Prve svetovne vojne sta bili izgubljeni
lokomotivi U 21 in22. Parenzani je ostalo drugih šest lokomotiv serije U (4, 7,
8, 31, 33 in 42), ki so jih uporabljali za vleko vojaških vlakov, ki so
oskrbovali topniške baterije in garnizone na obalah severne Istre. V tistem
obdobju je Parenzana imela dvanajst lokomotiv, devet iz serije U in tri iz
serije P.
Nekaj let kasneje je močan promet, za katerega so
predvidevali, da se bo še povečal, spodbudil Italijanske državne železnice, da so izkoristile material iz tovarne Krauss v
Linzu na račun odplačila vojnega dolga. Zato so tovarni
Officine Meccaniche Italiane (kasneje Reggiane) iz Reggio Emilie naročili
izdelavo šestih novih lokomotiv serije P, z
oznakami od P4 do P9, ki so na progi Trst-Poreč pričele obratovati
konec leta 1922 in na začetku leta
1923.
Locomotives
The Austrian State Railways, managing the Parenzana line,
decided on the U-series locomotives, a popular and proven type of tender
locomotives with three connected axles and a rear carrying axle.
Four brand new locomotives of the U-series (U 20, 21, 22 and
23), built at the famous Krauss factory at Linz, arrived to Trieste at the
beginning of 1902. The locomotives had saturated-steam engines, with simple
expansion; they were of a typical Austrian design, with a high rectangular
water tank and spark arrester. After the First World War, the Italian railway
administration replaced these first four locomotives, which were running alone
on the Parenzana railway until 1908 when, due to an increased number of trains
and the need for spare locomotives, four additional U-series locomotives were
purchased (U 37, 38, 39 and 40), assembled at the Sigl factory at Wiener
Neustadt.
Towards the end of 1903, a steam railcar was bought for the
Parenzana Railway. It had sixteen seats of the first and second classes. The
steam railcar operated until 1904 on the Buje-Trieste section when it was sent
to another line in Austria on the grounds that it was unsuitable for long
uphill and downhill slopes on the Parenzana line.
Due to the increased traffic in the subsequent two years, in
particular on the Buje-Trieste section, larger and heavier train compositions
were needed, which the U-series locomotives could not haul even with the help
of a pushing locomotive. For that reason, a special tender locomotive was
designed exclusively for the purposes of the Parenzana Railway, named the
P-series locomotive after Poreč. It had four
connected axles and a tender; the engine operated on saturated steam with
simple expansion and had 300 horsepower; the locomotive weighted 36.1 tons. In
comparison with the U-series locomotive, the P-series one had smaller
protruding water tanks, a coal storage in the rear part of the cabin, a slender
and more modern shape because it was shorter and its proportions were better, a
shortert chimney and a smaller and different spark arrester. In 1918, under the
Italian administration, also the locomotives of this type were removed.
In 1911, the Parenzana Railway obtained three new
locomotives, designated as P1, P2 and P3, to replace the U-series locomotives
(37, 38 and 40), which were sent to other Austrian railways. The new engines
were also built at the Krauss Factory at Linz. In the maelstrom of the First
World War, the U21 and U22 locomotives were lost, while the remaining six
U-series locomotives (4, 7, 8, 31, 33 and 42) were used to haul military
trains, supplying artillery batteries and garrisons on the northern coast of
the Istrian Peninsula. During that period, the Parenzana rolling-stock
consisted of twelve locomotives, nine of the U-series and three of the
P-series.
Some years later, the increasing traffic, which was expected
to become even heavier, motivated the Italian State Railways to take advantage
of the material from the Krauss factory at Linz on account of the war debt.
Therefore, they ordered six new P-series locomotives at the Officine Meccanice
Italiane (later Reggiane). The new engines (P4, P5, P5, P7, P8 and P9) started
to operate at the end of 1922 and at the beginning of 1923.
Lokomotiven
Die k.k. Staatsbahnen, die die Parenzaner Bahn verwalteten,
entschieden sich für Lokomotiven der Reihe U, ein bekannter und bewährter Typ
von Tenderlokomotiven mit drei gekoppelten Achsen und der Tragachse hinten, die
schon drei Jahre lang erfolgreich auf anderen schmalspurigen Strecken in der
Habsburger Monarchie fuhren.
Ende 1901 und Anfang 1902 sind in Triest vier vollkommen neue
Lokomotiven der Reihe U (U 20, 21, 22 und 23), die aus der anerkannten Fabrik
Kraus in Linz stammen, eingetroffen. Dabei handelte es sich um Maschinen auf
sättigungsdampfdruck, mit einfacher Expansion, mit einer für Österreich
typischen Form, mit hohem viereckigem Wasserreservoir und einem Funkenfänger,
die nach dem Ersten Weltkrieg von der italienischen Verwaltung aufgegeben
wurden. Die ersten vier Lokomotiven der reihe U sind bis zum Jahr 1908 über die
Parenzaner Bahn gefahren, als wegen einer größeren Anzahl von Wagen Reserveloks
gebraucht wurden. Es wurden vier Lokomotiven der gleichen Reihe gekauft (U 37,
38, 39 und 40), die aus dem Werk Sigl in der Wiener Neustadt stammen.
Ende des Jahres 1903 wurde für die Parenzaner Bahn noch ein
Dampfwagen mit 16 Sitzplätzen der ersten und zweiten Klasse zugekauft. Er fuhr
bis Juni 1904 auf dem Abschnitt Buje - Triest, wonach er, mit der Erklärung er
wäre wohl nicht geeignet für lange Auf- und Abstiege auf der Parenzaner
Strecke, auf einer anderen Strecke in Österreich eingesetzt wurde.
Wegen einem größeren Verkehrsaufkommen in den nächsten zwei
Jahren, vor allem auf dem Abschnitt Buje – Triest, war es nötig schwerere
Kompositionen anzuschaffen, die von den Lokomotiven der Reihe U nicht gezogen
werden konnten. Deshalb wurde ausschließlich für die Bedürfnisse der Parenzaner
Bahn ein Plan für eine Tenderlokomotive ausgearbeitet. Sie wurde Lokomotive der
Reihe P (Poreč) genannt, mit vier Koppelachsen und
einem Tender. Sie wurde mit erwärmtem Dampf
mit einfacher Expansion angetrieben, hatte 300 Pferdekräfte und wog 36,1 Tonnen. Im Vergleich
mit den Lokomotiven der Reihe U hatte die Reihe P kleinere gewölbte
Wasserreservoirs und eine Kohlekammer im letzten Teil der Kabine. Weil sie
kürzer und besser proportioniert war, einen niedrigeren Rauchfang und einen
kleineren und andersartigen Funkenfänger hatte, war sie durch eine schlankere
und modernere Linie gekennzeichnet. Auch diese Lokreihe wurde 1918 mit der
Übernahme von der italienischen Verwaltung abgeschafft.
Im Jahr 1911 bekam die Parenzaner Bahn drei neue Maschinen:
P1, P2 und P3, die ebenfalls im Werk Krauss in Linz produziert wurden und
anstatt der drei Lokomotiven der Reihe U (37, 38 und 40), die auf andere
österreichische Strecken verlagert wurden, zum Einsatz kamen.
In der Verwirrung des Ersten Weltkrieges gingen die Loks U 21
und 22 verloren. Der Parenzaner Bahn blieben noch sechs Lokomotiven der Reihe U
(4, 7, 8, 31, 33 und 42), die bei Militärzügen für Artillerie und Garnison an
der Küste Nordistriens zum Einsatz kamen. In dieser Zeit hatte die Parenzaner
Bahn zwölf Lokomotiven, neun der Reihe U und drei der Reihe P.
Einige Jahre später hat man sich bei der Italienischen
Staatsbahn wegen dem starken Bahnverkehr, von dem angenommen wurde, dass er
sich noch stärker entwickelt, entschieden das Material des Werkes Krauss aus
Linz als Abzahlung der Kriegsschuld zu nutzen. Deshalb wurden beim Werk
Officine Meccaniche Italiane (später Reggiane genannt) aus Reggio Emilia sechs
neue Lokomotiven der Reihe P (P4 bis P9) in Auftrag gegeben, die Ende 1922 und
Anfang 1923 auf der Strecke Triest - Poreč fuhren.
Lokomotive
Austrijske državne željeznice,
kojima je ustupljena uprava nad Parenzanom, odlučile su da na liniji upotrijebe
lokomotive serije U, poznatog i provjerenog tipa tender lokomotiva, s tri združene osovine
i jednom stražnjom nosećom
osovinom, koje su već tri godine uspješno prometovale na drugim uskotračnim
linijama Austro-Ugarske Monarhije.
Četiri posve nove lokomotive toga
tipa (U 20, 21, 22 i 23) izašle su iz poznate tvornice Krauss u Linzu i stigle
u Trst potkraj 1901. i početkom 1902. godine. Radilo se o strojevima na
zasićenu paru, jednostavne ekspanzije, karakterističnog austrijskog oblika, s
visokim i četvrtastim spremnicima za vodu i štitnikom za
vodu i štitnikom za iskre, koje je nakon Prvog svjetskog rata
talijanska uprava uklonila. Prve su četiri lokomotive serije U same prometovale
na Parenzani od 1908., kad su radi povećanja broja
vlakova i potrebe za pričuvnim lokomotivama kupljena još četiri stroja istoga tipa (U 37, 38, 39 i 40), iz
tvornice Sigl iz Wiener Neustadta.
Krajem 1903. Parenzani je dodana
parnjača sa 16 sjedišta podijeljenih na prvi i drugi razred. Do lipnja 1904. ona je
povremeno prometovala na dionici Buje-Trst, a potom je premještena na
neku drugu liniju u Austriji, uz obrazloženje da
nije bila dovoljno prikladna za duge uspone i spustove na Parenzani.
Povećani promet tijekom sljedeće
dvije godine, posebice na dionici Buje-Trst, zahtijevao je teže kompozicije
koje lokomotive serije U nisu bile u stanju vući niti s rivalicom. Stoga je
razrađen nacrt namjenske tender lokomotive, isključivo za
potrebe Parenzane. Bila je to serija P (Poreč) sa četiri združene osovine
i zaprežnim tenderom na pregrijanu paru jednostavne
ekspanzije, s 300 konjskih snaga, a teška je bila
36,1 tonu. U odnosu na lokomotive serije U, serija P imala je manje izbočene
vodene spremnike, spremište za ugljen u stražnjem dijelu
kabine, vitkiju i suvremeniju liniju zahvaljujući manjoj
duljini i boljim proporcijama, kraćem dimnjaku
i manjem i drukčijem štitniku za
iskre. Ona je također uklonjena nakon 1918., dolaskom talijanske uprave.
Godine 1911. Parenzana je dobila
tri takva stroja, također izrađena u tvornici Krauss u Linzu i označena
kraticama P1, P2 i P3, koji su zamijenili tri lokomotive serije U (37, 38 i
40), premještene tada na druge austrijske pruge. U vihoru Prvog
svjetskog rata izgubljene su lokomotive U 21 i 22. Parenzani je ostalo drugih
šest lokomotiva serije U (4,7,8,31,33 i 42), dodanih za vuču vojnih vlakova
koji su opskrbljivali artiljerijske baterije i garnizone na obalama sjeverne
Istre; tada je vučni par Parenzane obuhvaćao 12
lokomotiva: devet iz serije U i tri iz serije P.
Međutim, nekoliko godina kasnije,
jak je promet, za koji se predviđalo da
će se još više razviti, potaknuo Talijanske državne željeznice da iskoriste
materijal iz tvornice Krauss u Linzu na račun otplate ratnog duga. Stoga je
tvornici Officine Meccaniche Italiane (potom Reggiane) iz Reggio Emilie naručeno šest novih
lokomotiva serie P s oznakama od P4 do P9, koje su postavljene na liniju Trst-Poreč
potkraj 1922. i početkom 1923. godine.
Ni komentarjev:
Objavite komentar
Opomba: Komentarje lahko objavljajo le člani tega spletnega dnevnika.